Aanmelden Nieuwsbrief

* Zo kunt u het laatste nieuws ontvangen

Blog Post

De kop van 2023 is er af! Nu al inspiratie nodig? Hier zijn wat goede voornemens en tips van de redactie! [opinie]
Carrière
Communicatie
Compliance
Creatie
Digital
Media
Onderzoek
Opinie
Strategie
171 views

De kop van 2023 is er af! Nu al inspiratie nodig? Hier zijn wat goede voornemens en tips van de redactie! [opinie] 

Platform Marketing in Farma wil hét inspiratieplatform voor de farmaprofessional zijn. De redactie, hier zie je wie daar allemaal in zitten, heeft zich voorgenomen om daar ook in 2023 op inhoudelijke en creatieve wijze invulling aan te gaan geven. Passend bij de trends en ontwikkelingen en voortvloeiend uit hun expertisegebieden. Nieuwsgierig naar een voorproefje? Hieronder tref je hun tips en ook hun persoonlijke goede voornemens aan. Laat je inspireren! En oh ja, we zijn nog op zoek naar 1 of 2 nieuwe redacteuren dus als je zin hebt of daar meer over wilt weten: stuur een mailtje!

Arlan – Marketing

“Starve your distractions, feed your focus.” Menig marketeer tuigt het ene na het andere project op om zijn of haar doelgroep te boeien, binden of te bereiken. Laten we in 2023 iets minder projecten doen, maar de projecten die we doen volledig benutten.”

Mijn persoonlijke voornemen? “Precies hetzelfde (see what i did there?), en dat maakt het ook weer wat makkelijker om te focussen. Vaker nee zeggen, ondanks dat er zoveel goede ideeën en kansen zijn, zoveel mooie projecten waar een bijdrage aan geleverd kan worden.”

Lisanne – Customer Engagement

“Kruip in de huid van jouw klant, zorg ervoor dat je weet waar hij of zij echt behoefte aan heeft. Doe zelf een stapje terug en luister naar deze behoefte.”

“Mijn persoonlijke goede voornemen: verwachtingen managen – door zelf bij het maken van afspraken goed aan te geven wat haalbaar is, bijv. uitspreken wat er binnen welke tijd en in welke vorm opgeleverd kan worden, voorkom je stress en irritatie omdat iedereen van tevoren al dezelfde verwachtingen heeft.”

 

Roderick – Marketingstrategie

“Ik neem me voor om met mijn klanten en projecten meer cross-overs op te zoeken tussen de farmamarkt enerzijds en volledig andere sectoren en competenties anderzijds. Dat is ook mijn tip: laaf je aan andere branches en mensen. In de kunst, in de wetenschap, bij ondernemers… en leg verbanden. Wat gebeurt er als je kunst en cultuur koppelt aan zorg? Hoe zou een softwareprogrammeur aankijken tegen een communicatievraagstuk? Hoe zou CoolBlue een zorgprogramma inrichten? Er gebeuren altijd heel toffe dingen als je je eigen verkokering loslaat en vanuit andere hoeken naar je eigen gedoe kijkt.”

“Persoonlijk neem ik me voor om weer meer out-of-comfort te gaan. Alhoewel ik er heel goede ervaringen mee heb, is er de klad in gekomen en dat is zonde. Dingen aangaan die spannend zijn is in negen van de tien gevallen zo leuk. De schaamte voorbij gaan met muziek maken, met improvisatietoneel, met het maken van een grap die op het randje is. En als het dan mislukt…rug recht en door!”

Caroline – Communicatie

“Op zoek gaan naar de win-win in je communicatieplannen en ideeën. Ga voor wat werkt voor de zorgprofessional en voor jou. Dat vergroot het wederzijds commitment en bouw je een campagne met impact.”

“Persoonlijk: Minder schermtijd, meer om me heen kijken en in goed gezelschap samen dingen beleven en creëren.”

 

Luyten – Strategy consultancy

“Voor 2023 persoonlijk leiderschap… neem (meer) tijd door het jaar heen om te reflecteren en luister daarbij goed naar jezelf. Wanneer is het beste tijdstip? Voordat het echt nodig is! Dus plan het vooruit, dagelijks, wekelijks, jaarlijks. Doe ik wat ik het beste kan, wat ik het leukste vind om te doen en draag ik bij aan die dingen en mensen die mij aan het hart gaan? Simpele vragen, maar niet altijd even makkelijk te beantwoorden, of als het antwoord negatief is, dit te veranderen. Dat vergt soms durf en doorzettingsvermogen. Pak een pen en papier, ja pen en papier… en schrijf de antwoorden op, ben eerlijk tegen jezelf. Herhaal dit zo nu en dan en pak terug naar je papier dat je beschreven hebt. Heb je iets gewijzigd, of juist niet?”

“Mijn persoonlijk voornemen op dit vlak: veel plezier maken in 2023, met volle teugen genieten van het helpen van mensen in het waarmaken van hun ambities. Met als doel zowel zakelijke als persoonlijke groei. In 2023 wil ik tevens de gastcolleges en ondersteuning van projecten in het onderwijs verder uitbouwen, om kennis en ervaring te delen, en ook te leren van de nieuwe generaties. Verbinden van mensen en ideeën en stimuleren van creativiteit om te komen tot nieuwe oplossingen.“

 

Hans – Carriere

“Prik drie momenten in het jaar om met een heerlijk glas thee, wijn of bier je huidige functie te evalueren. Wat kun je doen om meer werkgeluk uit je huidige functie te halen? Krijg je ruimte om te craften? Het geeft je, als het goed is, een plezierig, trots en tevreden gevoel.”

Mijn eigen persoonlijke goede voornemen? “Mijn kennis en nieuwe ervaring als loopbaancoach uitdragen binnen ons recruitment-team. Daarnaast nieuwe collega’s enthousiast maken voor dit geweldige vak.”

 

Martijn – Omnichannel Marketing

“Benader je artsen net alsof het mensen zijn. Heel vaak wordt er gesproken over B-to-B of B-to-C, maar ik zou heel graag willen dat we hier mee ophouden. Benader iedereen alsof je het zelf bent. Wanneer open jij een email? Wanneer kijk jij naar een filmpje of een ander stuk content…? Waarschijnlijk als het aansluit bij jouw behoeftes en interesses. Niet makkelijk voor ons farma-marketeers, maar het kan echt. Ga met je brandteam, patiënten, artsen, verpleegkundigen, apothekers en iedereen die betrokken is bij jouw indicatiegebied zitten. Duik hun wereld in. Ga op zoek naar het gemeenschappelijke verhaal. Sluit daar op aan en wie weet wat voor mooie dingen er dan gaan gebeuren in 2023.”

“Mijn persoonlijke doel voor 2023? Nog meer genieten van mijn kinderen. Ze zijn nu 6, 11 en 12 jaar en het gaat zo hard. De eerste zit al op de middelbare school en de tweede gaat in 2023 ook al. Ze zijn nu nog puur, eerlijk en zonder zorgen, maar de invloed van buiten is ieder jaar groter. Hun wereld blijven begrijpen, accepteren en ze helpen wanneer ze dat nodig hebben is mijn doel voor 2023. Ik wil verbonden blijven met ze en niet zo’n oude vader van vroeger worden 😉”

 

Cornelie – Marktonderzoek

“Luister echt goed naar de behoeften van je doelgroep, luister onbevooroordeeld naar je doelgroepen en vergeet ook niet de patiënt. Dit vergroot de kans dat je marketing inspanningen leiden tot betere resultaten en tot de beschikbaarheid van het juiste medicijn voor de juiste patiënt.”

En voor mijzelf dit jaar? “Meer tijd vrij maken voor zaken die er echt toe doen, minder leven in de waan van de dag met alle leuke en minder leuke dingen die daarbij horen. Daarbij hoort ook: beter afwegen waar mijn energie in gaat zitten. Dat betekent de juiste dingen doen op het juiste moment en dat is zowel zakelijk als privé efficiënter en leuker.”

 

Marloes – Compliance

“Bedenk wat je plan is voor compliance awareness. Ook al zijn je interne richtlijnen en contracten op orde, de beste resultaten bereik je als iedereen snapt wat de gedachte achter die regels is, en weet hoe het bedrijf met bepaalde zaken om wil gaan. Dat vergroot de kans op betere afwegingen en beslissingen.”

Mijn eigen persoonlijke goede voornemen? “Een plan maken voor mijn bijdrage aan goede doelen. Ik geef nu random af en toe wat aan de deur, en heb een paar maandelijkse of jaarlijkse donaties lopen, maar er zit geen plan achter. Ik wil voor mezelf goed bepalen waar ik aan wil bijdragen en op welke manier. Waar wil ik tijd, en waar wil ik geld insteken? En als ik ergens geld in steek, kan dat wellicht nog op een fiscaal gunstige manier? (Kijk, ik blijf toch jurist: je kunt regels vervelend vinden (belasting – blegh) maar je kunt ze ook vóór je laten werken, op zo’n manier dat iedereen ervan profiteert.)”

 

Carla – Patient experience

“Creëren van communicatie die je patiënt aanspreek? Dit begint met het (co) creëren van uitgebreide patiënten persona’s. Solide profielen maken het mogelijk om betekenisvolle communicatie te ontwikkelen. Ze geven marketeers wat ze nodig hebben om de focus te verleggen naar patiënt gerichte communicatie/ informatie.”

“Ik doe niet aan goede voornemens. Ik ga door op mijn ingeslagen weg, leven en leiden vanuit mijn hart.Staan voor mijn visie en purpose,  vanuit mijn essentie en volle kracht te leiden om samen met anderen mooie resultaten te behalen.

Gerelateerd nieuws