Aanmelden Nieuwsbrief

* Zo kunt u het laatste nieuws ontvangen

Blog Post

Coolblue doet alles voor een glimlach… kan dit binnen de farma ook? [opinie]
Communicatie
Opinie
425 views

Coolblue doet alles voor een glimlach… kan dit binnen de farma ook? [opinie] 

Coolblue is wat mij betreft een fantastisch bedrijf dat het marketingvak begrijpt en op alle vlakken perfect uitvoert. Het is een organisatie met één hele duidelijk doelstelling: klanten blij maken. Dit vertaalt zich door in werkelijk alles: van duidelijke en open communicatie, het meedenken met klanten en grappige verpakkingsmaterialen tot en met de algemene voorwaarden die zo geschreven zijn dat ook een kind van tien jaar ze begrijpt. En vergeet de Fiets Fieuw bezorgfiets en de Bus. Klopt. bezorgbus niet (ook op zondag). Heel creatief en origineel.

Wat doet Coolblue anders en beter dan de concurrentie? In mijn ogen zit ‘m dat vooral in het consistent en vastberaden vanuit één doel te werk gaan: klanten blij maken! Kan dit binnen de farma ook? Ja en Nee! Dingen die niet helpen zijn bijvoorbeeld wet- en regelgeving en het gegeven dat de zorg een totaal andere branche is waarin de uitdagingen vele malen groter zijn dan het niet hebben van het juiste snoertje om goed thuis te kunnen werken. Maar daar staan ook wel wat tegenover waarvan ik denk dat het binnen de farma prima toepasbaar is en op zijn minst inspiratie biedt. Doordat Coolblue altijd werkt vanuit één doel: klanten blij maken! en daarnaast de opgestelde merkwaarden consistent uitdraagt, begrijpt iedereen waarom Coolblue dingen doet zoals ze doen. Het belangrijkste hierin is de consistentie in het doorvoeren en uitdragen van deze merkwaarden. Ze beschrijven wie ze zijn en waar ze voor staan, wat ze verbindt en hoe ze met elkaar en de klanten omgaan.

In mijn ogen is Coolblue een schoolvoorbeeld voor hoe alle bedrijven, en dus ook die in de farmaceutische industrie, hun content en services zouden moeten ontwikkelen en inrichten. Elke farmaceut heeft tegenwoordig kernwaarden, een missie, visie en een brandplan met daarin de messaging en doelstellingen. Laat je inspireren door Coolblue. Bekijk hun filmpjes, website, video’s, vormgeving en ook het verpakkingsmateriaal.

En tot slot: blijf trouw aan jezelf, creëer je eigen originele verhaal en draag dat consistent uit in alle mogelijke middelen en kanalen waarmee je klanten bereikt, boeit en bindt.

Lisanne Huisman is Marketing
Consultant bij Cross Media Nederland.

Gerelateerd nieuws