Aanmelden Nieuwsbrief

* Zo kunt u het laatste nieuws ontvangen

Blog Post

Corporate branding…waar stap je in als marketeer? [blog]
Communicatie
Opinie
136 views

Corporate branding…waar stap je in als marketeer? [blog] 

Het logo van je organisatie doet, als het goed is, iets met je. Iedereen die ooit bij Bayer gewerkt heeft kent de kracht van het ‘Bayer kruis’. Waar je ook naar toe gaat, overal kom je het karakteristieke logo tegen. Naast de grafische weergave hoort er ook een duidelijke verkondiging van missie en visie thuis in de etalering van je bedrijf.

Global Communications, de board en vele focusgroep meetings hebben door de jaren heen de ‘Brand’ ontwikkeld. Los van de vaak wat generieke visie en missie wil ik nu even stilstaan bij het gebruik door jullie als marketeers. Gebruiken jullie bijvoorbeeld het corporate brand in jullie campagnes? Is dit opgelegd of mogen jullie er zelf invulling aan geven? En speelt het corporate brand een rol in je dagelijks werk?

Ik stel mij voor dat het ondergeschikt is aan de product branding, of is dit niet zo? Een leidende vraag uit de praktijk zou kunnen zijn: hoort het GSK logo thuis in de publieksreclame op TV voor een tandpasta? Voegt het naar jouw idee iets toe? Met andere woorden: zorgt het bedrijfslogo / corporate brand voor wind in de zeilen bij een campagne of niet? Lastig te beantwoorden natuurlijk omdat merken en firma’s sterk van elkaar verschillen. Ik vermoed dat de afdeling Corporate Communication de box tekent en dicteert waarbinnen je moet handelen.

Employer branding

Vanuit mijn vorige rol als recruiter ben ik, naast het corporate brand, ook nieuwsgierig naar de waarde van employer branding. Deze ligt dichter bij de medewerker en voegt als het goed is waarde toe aan de manier van werken binnen de organisatie. Welke waarden staan op nummer 1, 2 en 3 als het gaat over de manier van samenwerken en communicatie? Hoe wordt leiding gegeven? Gebruiken jullie dit ook bij jullie campagnes? Wordt dit vanuit global gevoed of blijft men hierin achter? Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Persoonlijk vind ik employer branding uit de monden van de huidige werknemers heel interessant. Voor mij als recruiter droeg het bij aan het onderscheid tussen organisaties. Gaf het kleur aan de grijze tinten van de missie en visie. Maakte het voor mij duidelijk waarom iemand wel of niet bij een organisatie paste.

Employer branding begint volgens mij bij het eerste contact met kandidaten. Daar valt nog veel winst te behalen. Nu ik zelf kandidaat ben valt het mij op hoe makkelijk kansen gemist worden om een zaadje te planten voor een goed imago. Op een enkele uitzondering na krijg je als antwoord op een serieuze en doordachte sollicitatie of géén reactie (???) of een automatisch gegenereerd antwoord waar je niets mee kunt. Het geeft mij in ieder geval het gevoel dat ik niet serieus genomen word. Dat is jammer want afhankelijk van de typesnelheid kan een HR-medewerker best binnen 20 seconden onderstaande reactie mailen en daarmee goed werkgeverschap zaaien!

“Beste Hans, want ontzettend leuk dat je bij ons solliciteert op de uitdagende functie bij ons bedrijf! Met veel belangstelling bekijken we deze week zowel jouw CV als motivatie en komen hier binnen twee weken op terug. Mocht je tussendoor nog vragen hebben, dan kun je ons bereiken op telefoonnummer….. . We houden contact! Vriendelijke groet, …. HR afdeling”

Tot slot nog even drie vragen aan jullie marketeers:

  1. Is corporate branding onderdeel van je product campagne?
  2. Zorgt het ‘merk’ van je organisatie voor extra wind in de zeilen bij lanceringen?
  3. Wordt er in jouw organisatie voldoende aandacht geschonken aan employer branding?

Ik ben heel benieuwd en lees graag jullie reacties hieronder of in een persoonlijk bericht. Spreekt deze inhoud je aan? Dan graag een duimpje. Bij voorbaat dank!

Hans Slobbe was tot voor kort Director Benelux bij een Executive Search organisatie en is momenteel op zoek naar een nieuwe werkomgeving

Gerelateerd nieuws

1 Comment

  1. Roderick den Daas

    Ha Hans,
    Leuke bijdrage! Ik bespeur sinds een jaar of 4 onder farmaceuten een groeiende behoefte aan product-en portfolio-endorsement door middel van een corporate identity. Dus niet alleen het bedrijfslogo maar een visuele identiteit die het cement wil vormen binnen een verwant stuk assortiment. Dus minder single-branded campaigns en steeds meer portfoliobrede campagnes en dat is, zeker voor marktleiders in een categorie, ook heel verstandig.

Geef een reactie

Required fields are marked *