HCP’s benaderen in coronatijd? Kan prima, maar gooi het over de onderzoekende boeg! [blog]
De uitdaging voor ons allemaal is om in deze spannende en bijzondere tijd inventief te zijn en de kans te pakken om op geheel andere wijze naar de markt en de onderneming waarvoor wij werken te kijken. Niet stil staan maar juist groeimogelijkheden creëren zodat wij onze markten beter kunnen bedienen en ook straks in het “nieuwe gewoon” onze plek verdienen.
Maar we merkten dat veel klanten bang zijn om nu healthcare professionals te benaderen, dus hebben wij ze gevraagd wat ze er zelf van vinden.
Onder onze panelleden hebben wij een korte survey uitgezet en de vraag in hoeverre men bereid is deel te nemen aan marktonderzoekactiviteiten als dit online of middels videobellen gebeurt wordt beantwoord met een eenduidig “ja”.

We hebben onze panelleden daarnaast gevraagd wat de impact van het coronavirus op de dagelijkse werkzaamheden is en de eventuele veranderingen daarbinnen. Enkele interessante inzichten:
- Ongeveer driekwart heeft op dit moment evenveel of juist meer tijd voor niet-patiëntgebonden taken, bijvoorbeeld door het wegvallen van onderwijs en het afschalen van deelname aan klinische studies of vanwege bestuurlijke activiteiten.
‘Ik ben 50% bestuurder en gebruik momenteel 70% van mijn tijd aan het bestuur, 40% aan patiëntenzorg, en lever dus 10% eigen tijd in. Al met al zwaar, maar: ook heel interessant om dit als bestuurder mede vorm te kunnen geven, en inspirerend om te zien hoe iedereen eendrachtig samenwerkt.’
- Het overgrote deel denkt dat er veel gaat veranderen in de zorg: videobellen en teleconsulten zien zij als de oplossing om de achterstallige afspraken in te halen. Men denkt ook dat het op termijn rustiger wordt, omdat er wellicht meer gekeken gaat worden naar wat zinnige zorg is.
- Qua ondersteuning vanuit farmaceutische bedrijven heeft men vooral behoefte aan geaccrediteerde online nascholingen of ondersteuning bij videoconsulten
‘Meer online geaccrediteerde nascholingen. Congressen gaan ook niet meer….’
En een mooie afsluitende quote: ‘Ik blijf graag meewerken aan marktonderzoek / geneesmiddelenonderzoek, want onze patiënten blijven behoefte hebben aan betere behandeling.’
We hoeven dus niet bang te zijn om gewoon ons werk te doen en ons aan te passen aan de nieuwe omstandigheden!

Gerelateerd nieuws
Aanmelden Nieuwsbrief
* Zo kunt u het laatste nieuws ontvangen
Vacatures
Abbvie | Business Strategy Manager
The Business Strategy Manager is the strategic and value-adding partner to the Management Team, brand-, in-field teams and other key functions. He/she…
Viforpharma | Brand manager
In this exciting position you will be in charge of the development of all promotional materials related to the strategy…
Takeda | Brand & Customer Manager PDT
ROLE OBJECTIVE Create, maintain, and increase brand awareness and loyalty among customers to a specific product. Lead the cross-functional team…