Gedragsverandering in de zorg verdient meer aandacht. Dat vindt ook dr. Janneke Wittekoek, cardioloog en directeur van Heartlife Klinieken. Ze werd onlangs winnaar van de Vrouw in de Media Award 2018 en ontving de prijs voor haar media-optredens over man-vrouw verschillen bij hart- en vaatziekten. Ze is unstoppable en publiceerde onlangs haar tweede boek: het Vrouwenhart Werkboek. Vele artsen, leefstijl specialisten en therapeuten proberen (vrouwen-)harten te raken, maar wat maakt dat Janneke succesvol is in haar preventiemissie?
Zelf noemt ze het ‘nudgen door medical infotainment’, ofwel een duwtje in de goede richting geven met medische informatie die op een leuke manier wordt gebracht. Geef toe, in de meeste gevallen is patiënteninformatie van artsen eenrichtingsverkeer: ‘Je moet dit en je moet dat’. Het wordt anders als de dokter de bal bij de patiënt legt en meer wil weten over diens belevingswereld.
Janneke vraagt dan ook aan patiënten om zelf in actie te komen. Vul eens een lijstje in met je getallen: cholesterol, BMI, bloeddruk. Ken je ze niet? Ga ze achterhalen. Heb je stress, beweeg je voldoende, wat eet je in het weekend? Wil je minder pillen, maar toch hart- en vaatziekten voorkomen? Bewustwording leidt zo tot inzicht (de bekende ‘spiegel’) en geeft de arts, naast testuitslagen, een basis om een behandeling op maat te maken. De patiënt gaat aan de slag en de arts helpt daarbij.
Preventie waarmaken gaat verder dan medical infotainment, het is engagement op een manier die de patiënt in gang zet. De emancipatie in de cardiologie, die Janneke met passie nastreeft, wordt gecombineerd met een flinke dosis empowerment: ‘Kom op, je kunt het!’ Vrouwen met hartkwalen hoeven helemaal niet bij de pakken neer te gaan zitten, is haar boodschap. Het is belangrijk de juiste tools aan te reiken, waarmee het daadwerkelijk mogelijk wordt om de regie op te pakken en je gedrag te veranderen..
Neem eens een kijkje in het vrouwenhart werkboek (made by Public Eyes), met ervaringsverhalen van vrouwen maar daarnaast vol praktische handvatten om te werken aan de hartgezondheid.
Caroline de Jongh
Marketing your message!
Public Eyes Healthcare Communications
caroline@publiceyes.nl
Gerelateerd nieuws
Aanmelden Nieuwsbrief
* Zo kunt u het laatste nieuws ontvangen
Vacatures
Takeda | Brand & Customer Manager PDT
ROLE OBJECTIVE Create, maintain, and increase brand awareness and loyalty among customers to a specific product. Lead the cross-functional team…
Viforpharma | Brand manager
In this exciting position you will be in charge of the development of all promotional materials related to the strategy…
GSK | Regional Business Manager
Key Accountabilities: Promote the products to designated customers in order to achieve planned objectives Develop, manage and build specialist relationships…