Aanmelden Nieuwsbrief

* Zo kunt u het laatste nieuws ontvangen

Blog Post

Het geheim van insights in farma marketing [opinie]
Opinie
Strategie
429 views

Het geheim van insights in farma marketing [opinie] 

Nieuwe ontwikkelingen in de zorg volgen elkaar steeds sneller op. Het aantal stakeholders dat betrokken is bij het nemen van beslissingen over nieuwe behandelingen neemt toe. Kennen we al deze stakeholders?  Zitten ze op 1 lijn of zijn er conflicterende belangen? Is er sprake van een kennis gap? Wat willen of moeten we van ze weten, of kunnen we een effectieve marketing communicatie strategie uitzetten zonder die kennis?

Insights kunnen het verschil maken bij het ontwikkelen van een succesvolle effectieve marketing communicatie strategie zeker als er sprake is van een breed scala beslissers.

Strategische planning integreren met insights?
Strategie gaat over de planning voor de toekomst, en daarvoor kun je insights gebruiken om trends en andere belangrijke ontwikkelingen te identificeren die het toekomstige landschap kunnen beïnvloeden. Vanuit het hoofdkantoor worden lijnen uitgezet en doelstellingen bepaald maar lokaal is de situatie vaak net even anders geregeld. Dus ga je op verkenning uit.

Focus aanbrengen en samen met stakeholders de lijnen uitzetten. Stop met zenden en maak de stap naar actieve engagement. Waar liggen de knelpunten? Hoe kunnen we samen de zorg een stapje vooruit brengen? Zoeken naar de win/win, die een wereld van mogelijkheden biedt voor alle partijen.

Benieuwd naar voorbeelden uit de praktijk?
Samen met stakeholders en hun insights werken we aan meer bekendheid over het vrouwenhart. Zetten we huisartsen aan het denken met de behulp van een game. Of delen we kennis over een succesvolle aanpak van een aandoening, of maken een nieuwe manier van bijwerkingenmanagement bespreekbaar. Insights spelen altijd een sleutelrol.

Yvonne Massar
Public Eyes Healthcare Communications
yvonne@publiceyes.nl

Gerelateerd nieuws