Aanmelden Nieuwsbrief

* Zo kunt u het laatste nieuws ontvangen

Blog Post

Doe ‘m nu… De Grote-Marketing-In-Farma-Het-Is-Bijna-Kerst-Zelftest! [checklist]
Opinie
171 views

Doe ‘m nu… De Grote-Marketing-In-Farma-Het-Is-Bijna-Kerst-Zelftest! [checklist] 

Doe hier de “marketing in farma” zelftest en kom erachter hoe belangrijk jij patiënten daadwerkelijk vindt in jouw werk!

Het is bijna kerst. De kerstverlichting wordt van zolder gehaald en de avonden zijn gevuld met warmte en familiespanningen. Het is tijd voor hutspot. En voor bezinning. Je denkt terug aan het afgelopen jaar. Heb je wel genoeg geld gegeven aan goede doelen? Je vrienden wel gevraagd hoe het met ze ging in crisistijd? Je kinderen genoeg aandacht gegeven? Zieke bejaarden kaartjes gestuurd?

En op je werk? Was je daar wel altijd even netjes en ethisch bezig? Heb je compliance je overtredingen opgebiecht? Alle bijwerkingen gemeld? Je regulatory collega al je commerciële ideeën netjes ter review voorgelegd? Met de patiëntenvereniging gebeld om te vragen hoe zij zich staande houden in corona tijd? Laat ons raden….het begint je te duizelen…  

Geen paniek. Nobody is perfect. De hamvraag is hier: heb je je werk targets gehaald voor jezelf en de aandeelhouders OF omdat je patiënten wilde helpen? Dat laatste is wat je wellicht meteen zal beamen. Je bent immers geen slecht mens, maar best sociaal. Anders zou je wel bezighouden met marketing van auto’s en niet van medicijnen. Toch? Dat vertel je dan ook regelmatig aan vrienden en bekenden. Tja. Maar ben jij wel oprecht compassievol en begaan met patiënten? Tijd voor reflectie en introspectie! 

Doe nu de zelftest hieronder en kom erachter in hoeverre jij de patiënt in je werk werkelijk belangrijk vindt. Succes!

PS: De testuitslag bevat geen oordeel. Ook als jij werkt voor je bonus, is dat prima. Sterker nog, goed dat je dit van jezelf weet! Zelfkennis is essentieel voor groei en succes. De test heeft uitsluitend ten doel jou introspectie te geven. Als neveneffect kan mogelijk optreden dat jij wat wilt veranderen. Maar dat heb je dan niet van ons opgedrongen gekregen, dat wil JIJ dan zelf. En dat is helemaal goed. Sterker nog, dat is beter, zeggen de cognitieve gedragstherapeuten. Dus je hebt het niet van ons. Het is jouw inzicht.

De Grote-Marketing-In-Farma-Het-Is-Bijna-Kerst-Zelftest

Instructie

Pak een vel en schrijf de cijfers 1 tot en met 6 onder elkaar en dan per vraag de hoofdletter van het antwoord dat het beste past. Vul het antwoord in dat niet meteen in je opkomt. Je eerste antwoord is meestal sociaal wenselijke bullshit. Ga maar na. En daar gaat het nu juist een keer niet om. Wees eerlijk. Sociaal zijn is bovendien relatief en zeer context afhankelijk. (Zo geef ik zelf op dit moment niet aan goede doelen omdat ik door mijn spaargeld heen ben, maar deel ik iedere dag gratis koffie met koekjes uit aan de bouwvakkers in mijn huis. Dus. Nou dan.)

De 6 testvragen

1. Als de jaarlijkse sales target gehaald is dan denk jij als eerste:

A. Mooi, mijn bonus is binnen en de aandeelhouders zullen in hun vuistje lachen. Hahaha – in the pocket. Zonder winst geen innovatie.

B. Mooi, manager tevreden, en weer meer patiënten die zich een stukje beter voelen, win-win.

C. Mooi, ik lijk wel een dokter met al die behandelde patiënten; ik stel aan mijn manager voor een donatie te doen aan de patiëntenvereniging.

2. Als een patiënt van de patiëntenvereniging jou wil spreken denk je:

A. Mm, interessant, maar kan iemand anders dit gesprek niet voeren, ik heb echt geen tijd voor dit geneuzel.

B. Dit is de kans om mijn strategie en product usp’s eens te toetsen bij de eindgebruiker en mijn product subtiel te pitchen, alle beetjes helpen.  

C. Ik ben oprecht geïnteresseerd in het welbevinden van deze patiënt, maar twijfel of ik hem wel mag spreken van compliance; wat gaaf toch dat ik voor patiënten werk, hier doe ik het allemaal voor. Nee, serieus, ik meen het!

3. Als een collega met jou over “patient centric value based health care concepts” begint te praten en hoe dit op de lange termijn strategisch in te zetten, gebeurt dit met jou:

A. Je ogen beginnen te draaien en je vraagt je af wanneer je college nu eens iets concreets gaat DOEN wat commercieel echt iets oplevert; bovendien, je hebt de cursus VBS al gedaan. Wat een saaie bladiebladiebladie was dat.

B. Je zorgt ervoor dat in het gesprek de patiënt centraal staat en praat oprecht en gepassioneerd mee over patient centricity en het toevoegen van waarde voor patiëntenzorg. Patients matter most! Je overweegt een t-shirt met deze slogan te laten drukken voor de hele afdeling om dit te promoten.

C. Je knikt beleefd mee en weet ergens dat het belangrijk is, iedereen roept dat, maar hoopt stiekem dat je collega het verder alleen uitzoekt, want je moet je sales targets nog halen deze maand. Iemand moet die winst binnen halen, en van je collega zal je het duidelijk niet moeten hebben nu.

4. Als je van het hoger management een workshop moet gaan organiseren die “de patient journey” heet, dan wil je het liefst:

A. Zo snel mogelijk aan de slag want de patiënt staat centraal.

B. Naar een ander bedrijf, waar marketing nog is wat het moet zijn.

C. Je collega vragen om dit op te pakken en jou na afloop te briefen.

5. In welke auto wordt jij het liefst gezien bij jouw klanten in het ziekenhuis?

A . Jouw fiat panda, want jij gaat niet voor het geld maar voor de patiënt.

B. Een gehuurde Fiat Panda (je SUV blijft thuis): dan denkt de klant dat je niet voor het geld gaat maar voor de patiënt (wat ook echt zo is by the way).

C. Een bad ass gehuurde Bugatti Divo, want daar houdt je klant van, en alles voor de business; je lease BMW met leren bekleding laat je dit keer thuis.

6. Een bekende arts geeft aan dat hij graag een onderzoek wil doen met jouw geneesmiddel en vraagt sponsoring. Je denkt meteen:

A. Yes! Weer een ziekenhuis dat ervaring op gaat doen met mijn product.

B. Yes! Een prachtige kans voor patiëntenzorg en evidence based medicin!

C. Yes! Een onderzoek sponsoren is een kans om te laten zien dat het ons om de patiënt gaat, en om ons slechte farma imago te verbeteren.

Klaar! Zo bereken je jouw score:

Per vraag heeft elk antwoord heeft een score van 5, 10 of 15 punten. Tel nu je punten op op basis van onderstaand schema en ontdek hoe belangrijk patiënten voor jou zijn:

123456
A5 10515155
B1051551015
C15151010510
Voorbeeld: Antwoord A op vraag 1 geeft 5 punten, antwoord C op vraag 4 geeft 10 punten

Het uur van de waarheid: de uitslag!

30-45 punten:  THE OLD SCHOOL PROFIT PRO

Je bent een zeer commercieel gedreven farmaprofessional die gaat voor winst. Daar is niets mis mee. Integendeel! Je kan zo heel ver komen. Maar wees je bewust van je minder ontwikkelde kant: patiënten, de eindgebruikers van jouw producten, interesseren je, maar niet vanuit het diepst van je hart. Je zou ook auto’s of snoep kunnen verkopen als het moest. Overweeg je empathische kant te vinden in de krochten van je ziel en aan te wakkeren. Of zoek een collega die hier goed in is, en betrek die bij alles wat je doet, bijv. een medisch (ethisch) adviseur. Als je dan nog aan introspectie doet, ben jij zeker succesvol binnen de farmamarketing. Go for it!

50-70 THE CONFUSING MEDICAL MARKETING INSPIRATOR

Je hebt een sprankelende modus gevonden tussen commercieel en patiëntgericht werken in de farma. Voor jou is daar eigenlijk geen verschil tussen. Het goede doen voor patiënten leidt automatisch tot meer winst, dat is jouw visie en daar handel je naar. Hoewel jij heel goed snapt hoe dit samenvalt, zal niet iedereen in je omgeving dit snappen: “Hoe kan je nou tegelijk gaan voor winst én compassievol zijn naar patiënten? Dat is vlees, noch vis?!” Probeer te werken aan jouw eigen verhaal en anderen daarin mee te nemen. Laat je niet van de wijs brengen en geloof in jezelf. Er zijn meerdere wegen naar Rome. Dit is jouw weg. Jouw eigen weg. Leuk. Chaka!

75-90 punten THE WANNABE PARTNER IN CARE

Je bent een zeer zorgzame farma professional die de patiënt altijd voorop zet. In elk geval denk jij dat, want dat komt uit deze zelf-test. Dit is jouw kracht. Jij kan verbinden en daardoor inhoudelijk op strategisch vlak van grote waarde zijn. Maar vraag jezelf ook af of je er niet af en toe in doorschiet. En of het nog wel passend is om zo ver te gaan in je compassie vanuit jouw rol. Het is niet jouw taak patiënten te behandelen! En men verwacht echt niet dat jij je bonus doneert aan een patiëntenvereniging. Mogelijk mag dit niet eens van compliance. Of was dat een sociaal wenselijk gejokt antwoord? Mmm. Heb jij wel een bonus onderhandeld eigenlijk, of was je te druk met patiënten? Think about it. Maar top bezig. Ga zo door!

Wendy Mittemeijer-Ooteman is medisch consultant voor farma bedrijven vanuit haar onderneming Medical Matters.

Gerelateerd nieuws

1 Comment

  1. Roderick den Daas

    80 punten! Maar ja, ik heb dan ook geen bonusregeling dus da’s niet heul moeilijk…

Geef een reactie

Required fields are marked *