Aanmelden Nieuwsbrief

* Zo kunt u het laatste nieuws ontvangen

Blog Post

Celia Noordegraaf (Roche): “Met de RocheDialogues willen we zorgen voor aansprekende en open communicatie gericht op interactie en dialoog.” [impressie]
Communicatie
Strategie
377 views

Celia Noordegraaf (Roche): “Met de RocheDialogues willen we zorgen voor aansprekende en open communicatie gericht op interactie en dialoog.” [impressie] 

Verslaggever Paula van Gelderen woonde onlangs de eerste online-only RocheDialogue bij, over de gevolgen van Covid-19 voor clinical trials, en schreef daar deze bijdrage over. Daags er na stelde Paula de geestelijk moeder van de Roche Dialogues, Celia Noordegraaf, een aantal vragen over het hoe en waarom van deze dialoogsessies.

In 2017, toen Celia Noordegraaf begon als corporate communicatiemanager bij Roche, verbaasde zij zich zeer over de naar binnen gekeerde communicatie in de sector: Reclame maken voor onze producten mag niet naar het algemene publiek, dus doen we niets met het algemeen publiek. En social media zijn levensgevaarlijk. Als Hoofd Communicatie, onder andere bij ziekenhuizen, was zij gewend 24/7 te communiceren met álle stakeholders in de keten. Waarom zou dat in de farmaceutische industrie niet kunnen?

Celia daarover: “Er is zoveel meer om over te praten dan alleen je producten. De transitie naar personalised healthcare bijvoorbeeld, de gezamenlijke noodzaak om te komen tot een duurzaam gezondheidszorgsysteem, de manier waarop je samenwerkt met partners in de zorg, enzovoort.”

Ze greep de viering van een jubileum aan om te pleiten voor een serie dialoogsessies in het land, in plaats van het gebruikelijke symposium voor de ‘usual suspects’. Het kostte de nodige moeite om haar collega’s bij Roche te overtuigen dat er échte communicatie met alle stakeholders in de gezondheidszorg moest komen. Echte communicatie in de vorm van een dialoog, waarbij de verschillende perspectieven en argumenten naar voren worden gebracht en er begrip kan ontstaan voor elkaars standpunten. Dit in tegenstelling tot het debat, dat in onze tijd vooral bestaat uit het steeds harder roepen van de eigen opvattingen zonder dat er begrip voor de ander ontstaat. Dat dit de nodige koudwatervrees opriep, is logisch. Jezelf kwetsbaar opstellen, is ook eng. Stel je voor, dat er niemand komt! Toen een aantal belangrijke stakeholders enthousiast bleek over het idee, kwam er groen licht.

De eerste Roche Dialogue in februari 2019 in Amsterdam was een succes en daarna was iedereen om. Zoals één spreker het verwoordde: ”Uiteraard doe ik wel vaker mee aan creatieve sessies zoals dit, maar altijd met mensen vanuit mijn eigen bubbel. Hier ontmoet ik mensen met heel veel verschillende achtergronden. Dat is inspirerend.”

Sinds februari 2019 hebben er zeven Dialogues live plaatsgevonden. Iedere keer op een andere locatie en iedere keer in een brainstormachtige omgeving. De onderwerpen zijn heel divers en hete hangijzers worden niet geschuwd. Zo ging één van de Dialogues over het verdienmodel van de farmaceutische industrie, waarbij ook critici aan het woord werden gelaten.

Impressie van de Roche Dialogue van 20 mei 2020

Sinds maart kunnen vanwege de coronamaatregelen de bijeenkomsten niet live plaatsvinden, maar vanwege het enorme enthousiasme van de steeds groter wordende ‘community’ (inmiddels is er een hele groep trouwe deelnemers ontstaan) en het belang dat Roche zelf hecht aan de dialoog is besloten door te gaan, “maar dan anders”. De RocheDialogues@Home spelen in op de actuele issues van nu: wat is de impact van corona op klinisch onderzoek bijvoorbeeld, of: oncologische zorg thuis, kan dat? Het zijn studiogesprekken onder leiding van Inge Diepman, waaraan het publiek via de LiveChat kan meedoen.

Communicatieprofessionals staan op de lijst van vitale beroepen zoals die aan het begin van de pandemie zijn vastgesteld. Dat is niet voor niets. Echte communicatie kan bijdragen aan een gedeelde toekomst in een verdeelde wereld. Met de technologie als bondgenoot ontstaat snellere, effectievere communicatie. De Roche Dialogues passen helemaal bij de communicatietrends van deze tijd, zoals die onlangs door Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, zijn bekend gemaakt. “Om de reputatie van onze sector te verbeteren, moeten we ook kritisch naar onszelf kijken,” aldus Celia. “Zichtbaar maken wat we doen, ons laten horen in het publieke debat, zorgen voor aansprekende, open communicatie gericht op interactie en dialoog.”

Meer informatie over de Roche Dialogues en de eerstvolgende editie op 30 juni is hier te vinden.

Paula van Gelderen is eigenaar van marketingcommunicatie en projectbureau Bridging Brains.

Gerelateerd nieuws