Aanmelden Nieuwsbrief

* Zo kunt u het laatste nieuws ontvangen

Blog Post

Social media in farma… indrukken van een avond brainstormen, debat en kennisdeling
Opinie
Strategie

Social media in farma… indrukken van een avond brainstormen, debat en kennisdeling 

Er is weinig leuker dan een groep pientere en leergierige vakbroeders en -zusters in de gelegenheid stellen om een avondje met elkaar ervaringen en ideeën te delen over een trend of thema. Dat bleek van de week ook weer, toen op uitnodiging van Platform Marketing in Farma zo’n 25 farmaprofessionals bijeenkwamen om zich te buigen over het onderwerp social media in farma. Plaats van handeling: Napkins in Woerden. Prima locatie: sober van buiten, fancy van binnen, topcatering en dito prijs-kwaliteitverhouding.

Er volgt hier nog een videoverslag van de bijeenkomst, waarin ook de experts Suzanne Torenvliet en Elizabeth Hondius te zien en horen zullen zijn, maar dat is ‘studio-werk’ in progress en het leek me wel zo leuk om nu vast wat indrukken te delen.

Hartverwarmende ijver

We wilden een interactieve avond met een eigentijds karakter. Dus geen lange spreekbeurten met “nog ruimte voor 3 vragen”. Al na een kwartier werd de groep in 4 teams opgedeeld (team Pinterest, team TikTok, Team Snapchat en Team Byte) die vervolgens een kwartier lang met elkaar brainstormden over 3 opdrachten:
– bedenk een prikkelende stelling over social media in farma
– formuleer een vraag over LinkedIn die sterk bij je leeft
– bedenk ook een vraag op het gebied van compliancy of regelgeving

De ijver waarmee vervolgens aan het werk werd gegaan en de degelijkheid van de stellingen en vragen die opgesteld werden was hartverwarmend. De stelling ‘social media zijn core business van farmabedrijven en moeten daarom onder regie van een specialist in het marketing team vallen’ was erg populair. De meesten zijn daar nog (lang) niet maar de ambitie spatte er vanaf. De vragen over LinkedIn leidden tot super interessante discussies over hoe je als farmaceut onderscheidend kan zijn op het platform en welke content meer of minder geschikt is voor LinkedIn. De beren op de weg stonden (zoals zo vaak) centraal bij de vragen over compliancy. Ik hoop dat in deze de geest snel terrein wint op de letter…

Global & corporate vs local & relatie

We hebben in Nederland nu eenmaal de situatie dat het hoofdkwartier leidend is in termen van productontwikkeling en corporate communicatie en dat de lokale franchises zich toeleggen op sales en marktbewerking. Dat zie je terug in de doorgaans bescheiden manier waarop de Nederlandse organisaties zich manifesteren op social media. Dat beperkt zich eigenlijk tot LinkedIn, Twitter wordt lokaal niet tot nauwelijks ingezet. Op LinkedIn wordt door individuele werknemers wel eens een corporate HQ bericht gedeeld maar dat bevordert de customer intimacy met een Nederlandse specialist of apotheker niet zo. Dit gapende gat is misschien moeilijk te vullen maar het kan vast een stukkie kleiner.  

Individueel, collectief of samenwerken?

Een derde observatie die ik wil delen is deze: de meeste farmaceuten benaderen het social media vraagstuk nog erg vanuit het ‘wat-heb-ik-te-zenden’ adagium. Gaandeweg de avond vatte het volgende concept post: kunnen we dit niet omdenken naar “wat-hebben-wij-te-vragen?”. Interesting! Er gebeuren hier twee dingen: enerzijds wordt de stap gemaakt van individueel denken naar collectief samenwerken. Dat kan als sector zijn en dus gericht op de publieke opinie en grote groepen HCP’s maar ook in een gelegenheidssamenwerking met een beroepsvereniging en/of patientenvereniging. Dat gebeurt volgens mij nog niet zoveel op social media. Het tweede dat met dit omdenken gebeurt is de switch van push naar pull. Een switch die gelukkig over de hele linie in farmasales en -marketing gaande is. Dus waarom zou je social media niet meer kunnen gebruiken voor het stellen van vragen, voor co-creatie en crowdsourcing? Leuk om over na te denken!

Tot zover voor nu, terug naar de studio.

Roderick den Daas is strateeg, marketeer en trainer met ruim twintig jaar ervaring in farma, media, retail, cultuur en advertising.

Gerelateerd nieuws