0 Shares 206 Views

Ik zie je…

augustus 30, 2019
206 Views

Irritant hè, als je bij binnenkomst in een winkel direct wordt aangesproken. Nóg irritanter is het als je compleet genegeerd wordt. Raar fenomeen. Gezien en opgemerkt willen worden hoort bij de natuur van ons menszijn. Daar dacht ik over na toen ik op de motor zat. Motorrijders groeten elkaar alsof ze elkaar al een lange tijd kennen. Verbondenheid op de weg wetende dat andere motorrijders elkaar zullen helpen en bijstaan als dat nodig is. Toen ik vier jaar geleden motor ging rijden was dat wel even wennen. Ik leerde ook dat je uitbundig groeten op de snelweg niet moet doen (ik waaide bijna van mijn motor af). Elkaar groeten is een teken van verbondenheid. Je weet allebei hoe kwetsbaar je bent, hoe fragiel tussen de auto’s die steeds minder aandacht lijken te hebben voor de rest van het verkeer. Je kunt elkaar groeten omdat je elkaar ook daadwerkelijk ziet. Waarneemt van een grote afstand, simpelweg omdat je veel meer oog hebt voor het verkeer. Als motorrijder zit je ‘op’ in plaats van ‘tussen’ het verkeer.

… wat laat je zien?

Nu hoef je niet direct motor te gaan rijden om gezien te worden. Ook in je huidige functie kan je gezien worden. Als je dat wilt althans. Gezien als specialist in je vak; als onderdeel van een team; als vertegenwoordiger van je merk (of dit nu je organisatie of je product is) of als mens die functioneert en met zijn of haar persoonlijkheid de organisatie vorm geeft. Om gezien te worden is het van belang dat je af en toe naar jezelf kijkt en beseft wat jouw kracht en bijdrage is. Je kunt actief zichtbaar worden door je bewust te onderscheiden van je andere collega’s. Boven het maaiveld uitsteken past helaas niet bij onze Calvinistische grondhouding. Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg. Maar af en toe laten zien wie je bent, hoe anders, mooi en krachtig je bent als mens, kan helemaal geen kwaad. Bewust gezien worden. Opgemerkt worden. Meer dan een CV met een opsomming van diverse functies en resultaten. Meer dan een ‘iemand’ die een functie bij een ‘ander’ succesvol kan vervullen.

Ik ontmoet elke dag mensen, mooie professionals die ik oprecht wil leren kennen. Met plezier investeer ik tijd in dit proces. Alleen dán kan ik daadwerkelijk iets voor je doen.

Ik zie je.

Over Hans

Hans Slobbe trad onlangs toe tot de redactie van Marketing in Farma en legt zich toe op artikelen en initiatieven rond HR en employability. Hans is Director Benelux van BLG Healthcare Executive Search.

Meer uit deze categorie

Kracht van diversiteit en inclusiviteit
Media
116 views
116 views

Kracht van diversiteit en inclusiviteit

Yvonne Massar - augustus 16, 2019
Begrijpen we wel écht wat de patiënt beweegt?
Column
261 views
261 views

Begrijpen we wel écht wat de patiënt beweegt?

Cornelie Abrahams - augustus 1, 2019
Wil jij ook een tattoo?
Algemeen
220 views
220 views

Wil jij ook een tattoo?

Hans Slobbe - juli 17, 2019