0 Shares 177 Views

Wil jij ook een tattoo?

Het lijkt alsof steeds meer mensen een tattoo laten zetten op hun lijf. Rond een gemiddeld zomers zwembad op een prachtig vakantieoord zie je meer mensen mét dan zonder plaatjes. Met uitzondering van de tijdens een beschonken jeugdvakantie op Torremolinos  geplaatste tattoo, is er over het merendeel goed nagedacht voordat de tattoos gezet werden. De vorm, de grootte, de kleur en vooral de betekenis (soms heel diep filosofisch) zegt iets over het individu. Individueel en vooral anders moet hij natuurlijk wel zijn. Een levensveranderende gebeurtenis is vaak de aanleiding of net dat duwtje in de rug om een beschildering te laten zetten.

In onze interviewkamer praten over de gedachte achter een tattoo is dus helemaal zo gek nog niet.  Een tattoo is immers een soort ‘lijfspreuk’. Meestal bedoelen we met een lijfspreuk iets anders: een credo, een persoonlijke werktitel.

De lijfspreuk van een professional is uniek (in de recruitment spreken we liever over professionals dan over kandidaten). Door de jaren heen heeft hij of zij zichzelf steeds beter leren kennen en misschien een lijfspreuk ontwikkeld die kenmerkend is voor het geloof, vertrouwen en werkwijze. Een samensmelting van een aantal drijfveren die het als spreuk goed doet bij coaching of gesprekken thuis of op kantoor. In mijn interviews vraag ik altijd uit of de professional een lijfspreuk heeft. Zo niet, dan zet die vraag in ieder geval aan tot besef en interne evaluatie van iemands drijfveren. Een leuke oefening van reflectie die misschien wel leidt tot een mooie spreuk boven het CV. Het voegt waarde toe aan de personal brand van de professional.

Als je een spreuk boven je CV zet, dan kun je natuurlijk Confucius, Jobs of Pippi Langkous citeren. In mijn optiek is het sterker om een bestaande spreuk te verbouwen of personaliseren. Of nog beter: creëer je eigen lijfspreuk! Als titel boven je CV maak je zo direct duidelijk met wie we te maken hebben. Mijn lijfspreuk is “knowing the result is the best motivator in life!”. Daarmee geef ik aan dat ik resultaatgericht ben, vertrouwen heb in de toekomst, een sterke drive heb en besef dat ‘het wel ergens over moet gaan’.

Tot slot zou ik je hierbij een vraag willen stellen:

Wil jij een tattoo? Of heb je al een mooie lijfspreuk?

Laat het me weten, dan kunnen we daar samen over praten.
Mail me op Hans.slobbe@BLG-es.com.

Over Hans

Hans Slobbe trad onlangs toe tot de redactie van Marketing in Farma en legt zich toe op artikelen en initiatieven rond HR en employability. Hans is Director Benelux van BLG Healthcare Executive Search.

Meer uit deze categorie

Vijf vragen aan Marloes Meddens-Bakker
Algemeen
241 views
241 views

Vijf vragen aan Marloes Meddens-Bakker

Marloes Meddens-Bakker - juli 9, 2019
Nieuwe inzichten over VBHC
Strategie
413 views
413 views

Nieuwe inzichten over VBHC

Cornelie Abrahams - juli 4, 2019
Luisteren is het nieuwe kijken
Algemeen
176 views
176 views

Luisteren is het nieuwe kijken

Miletson de Freitas - juni 26, 2019