0 Shares 278 Views

Vijf vragen aan Marloes Meddens-Bakker

Vijf vragen aan Marloes Meddens-Bakker, kersvers redactielid van Marketing in Farma

Met ingang van vandaag heeft Marketing in Farma een nieuwe redacteur in de persoon van Marloes Meddens-Bakker. Zij zal bijdragen verzorgen voor de rubriek ‘legal’. We stelden haar alvast vijf vragen.

  1. Zou je jezelf kort voor willen stellen?

Ik ben 36 jaar oud en vier dit jaar mijn 12,5-jarig jubileum als advocaat. Ik werk bij The Law Factor – advocaten voor innovators, een kantoor met vestigingen in Hilversum, Eindhoven en Amsterdam. Zelf werk ik vanuit de vestiging op het Mediapark want ik woon in Hilversum, samen met mijn man Joep, dochter Robijn (5) en zoon Boudewijn (3).

  1. Wat voor soort werk doe je?

Als advocaat bestaat mijn werk uit adviseren en procederen. Ik doe dat voor zowel kleine bedrijven en start-ups als voor internationale, beursgenoteerde bedrijven.

Een groot deel van mijn praktijk besteed ik aan het geneesmiddelenreclamerecht: denk aan de CGR. Daarnaast doe ik veel intellectueel eigendomsrecht: daarbij moet je denken aan auteursrecht en merkenrecht. Auteursrecht lijkt misschien voor farmaprofessionals niet zo relevant, maar kan het wel degelijk zijn –  misschien wijd ik daar nog wel eens een bijdrage aan voor Marketing in Farma. Merken voor geneesmiddelen zijn mijn stokpaardje, voor een van de artikelen die ik daarover schreef heb ik zelfs de Wim Mak Award gewonnen (een prijs die wordt uitgereikt door de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht -red.). De strenge regulering op het gebied van namen voor geneesmiddelen en de wijze waarop deze merken in de praktijk worden gebruikt – bijvoorbeeld met de hand op een recept geschreven door artsen – maken dit juridisch een heel boeiend onderwerp. Ten slotte houd ik me bezig met regelgeving met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens. Dat is zeker ook voor marketing interessant.

  1. Wat is er zo leuk aan geneesmiddelenreclamerecht?

Mijn hart ligt bij het reclamerecht: hoe is een boodschap bedoeld, hoe wordt deze opgevat door het relevante publiek en kan de adverteerder dat waarmaken of onderbouwen? Bij reclame voor geneesmiddelen moet je je daarvoor vaak niet alleen goed verdiepen in de studies waar de claim op steunt, maar ook in richtlijnen/protocollen en hoe de betreffende markt in elkaar steekt.

Onder geneesmiddelenreclame vallen trouwens niet alleen advertenties en claims: ook financiële relaties kunnen leiden tot een ongeoorloofde beïnvloeding van het voorschrijfgedrag of publieksreclame. Ik adviseer dan ook regelmatig over sponsoring, dienstverlening, wetenschappelijke prijzen en kosteloze verstrekking van geneesmiddelen.

  1. Wat vind je het leukste aan je werk?

Écht meedenken. De wensen van de cliënt kennen en begrijpen, om die vervolgens te helpen realiseren. Soms moet dat vanwege regelgeving of conflicten net even anders dan de cliënt voor ogen had, maar meer dan eens leidt dat juist tot heel verrassende ideeën. Mensen zijn vaak bang voor de ‘grenzen van het recht’, maar juist kennis van die grenzen kan duidelijk maken wat daarbinnen allemaal wél kan – of leiden tot een bewuste keuze die grenzen op te zoeken…

  1. Wat verwacht je van je bijdrage aan Marketing in Farma?

Ik hoop mensen te kunnen laten inzien dat ‘legal’ geen belemmering hoeft te zijn. Dat de juridische kaders mogelijkheden scheppen en je op ideeën kunnen brengen. Soms blijkt er juist meer te mogen dan je dacht. Of kun je de concurrent terugfluiten.

Ik kijk er naar uit om ‘the law factor’ – het juridische – in praktische bijdragen te vertalen naar de praktijk, en zo mijn aandeel te leveren aan het ‘legal’ deel van Marketing in Farma!

Over Marloes
Marloes Meddens-Bakker is advocaat bij The Law Factor – advocaten voor innovators.

Meer uit deze categorie