0 Shares 259 Views

Luisteren is het nieuwe kijken

Luister je liever dan dat je leest? Deze bijdrage is hier als podcast te beluisteren

Luisteren is de nieuwe communicatietrend, ook in de farmawereld. Ik kom bij veel farmaciebedrijven over de vloer en de hoeveelheid vragen die ik de afgelopen maanden kreeg over podcasts is niet te tellen. Lag de interesse twee jaar geleden op videocontent, nu ligt die zeer sterk bij audiocontent. Wat natuurlijk heel logisch is als we kijken naar de manier waarop onze doelgroepen zijn/haar informatie consumeert.

Want anno 2019  zitten we met z’n allen continue op ons mobile device, zijn veel onderweg en willen van deze tijd slim gebruik maken. Huisartsen, specialisten, apothekers en verpleegkundigen dus ook. Bij het bekijken van een video moeten zij, terwijl ze het al zo druk hebben, de tijd maken om er voor te gaan zitten. Kunnen luisteren naar waardevolle vakinformatie is dan een ideale uitkomst. Voor marketeers binnen de farma biedt dit dus nieuwe mogelijkheden om doelgroepen te bereiken. Audiocontent is een mooie toevoeging aan het scala van tools die kunnen worden ingezet binnen de marketingmix. Met het creëren van een goede podcast heb je de mogelijkheid om jouw publiek aan je te binden. Uit onderzoek van podcastpowermarketing.com blijkt dat luisteraars ontzettend trouw zijn aan hun leverancier. Maar hoe ga je hiermee om? Hoe ontwikkel je een goede podcast en hoe krijg je binding met je doelgroep via dit audiomedium?

Content en distributie zijn key

Het ontwikkelen van een goede podcast begint natuurlijk bij het maken van goede content met een goede invalshoek die relevant is voor jouw doelgroep. Alles valt of staat met het leveren van kwaliteit die gewaardeerd wordt door de doelgroep. Met kwaliteit van content zorg je ervoor dat de luisteraar terug wil komen voor meer informatie. Naast de content zelf is de vindbaarheid van een podcast, of een serie van podcasts, het belangrijkste element om tot een succesvol product te komen.

Het moeilijke aan het publiceren van een gesponsorde podcast binnen de farma is dat er, gezien de regelgeving in de branche, geen mogelijkheid is om de content te delen via een platform als Spotify, Soundcloud of Youtube. Je bent dus aangewezen op een besloten eigen website of de relevante digitale vakmedia. Toch kan je zelf invloed uitoefenen op de vindbaarheid door een sterke titel toe te voegen die aansluit bij je doelgroep en het onderwerp van de podcast.

Daarnaast weten we van de digitale wereld dat we veel waarde hechten aan wat anderen van content vinden. Het is dan ook belangrijk om aantallen abonnees, reviews en shares toe te laten, dit zijn drie belangrijke rankingfactoren die waardevol zijn voor nieuwe gebruikers. Naast deze drie factoren is het aantal downloads een zeer relevante graadmeter van jouw distributie, maak dit dus ook mogelijk!

En dan komen we bij het laatste punt, zorg voor een goede distributie. Met de inzet van de juiste kanalen om jouw podcast aan de man te brengen zorg je voor het aanjagen van de bovengenoemde factoren. Door groei in deze factoren te realiseren krijg je binding met bestaande en nieuwe luisteraars.


P.S. de volgende podcasts betreffen de farmaceutische industrie en zijn leuk en interessant om eens te luisteren:

https://www.vereniginginnovatievegeneesmiddelen.nl/website/over-de-vereniging/media/podcasts/podcast-antibiotica

https://player.fm/podcasts/Pharmaceutical

http://www.pharmexec.com/pharmexecpodcast

https://www.pharmavoice.com/podcasts/

Over Miletson
Miletson de Freitas is Salesmanager bij Cross Media Nederland en helpt  farmaceuten bij het bereiken van hun doelgroep.

Meer uit deze categorie