0 Shares 68 Views

Gedragsverandering door medical infotainment en engagement

Gedragsverandering in de zorg verdient meer aandacht. Dat vindt ook dr. Janneke Wittekoek, cardioloog en directeur van Heartlife Klinieken. Ze werd onlangs winnaar van de Vrouw in de Media Award 2018 en ontving de prijs voor haar media-optredens over man-vrouw verschillen bij hart- en vaatziekten. Ze is unstoppable en publiceerde onlangs haar tweede boek: het Vrouwenhart Werkboek. Vele artsen, leefstijl specialisten en therapeuten proberen (vrouwen-)harten te raken, maar wat maakt dat Janneke succesvol is in haar preventiemissie?

Zelf noemt ze het ‘nudgen door medical infotainment’, ofwel een duwtje in de goede richting geven met medische informatie die op een leuke manier wordt gebracht. Geef toe, in de meeste gevallen is patiënteninformatie van artsen eenrichtingsverkeer: ‘Je moet dit en je moet dat’. Het wordt anders als de dokter de bal bij de patiënt legt en meer wil weten over diens belevingswereld.

Janneke vraagt dan ook aan patiënten om zelf in actie te komen. Vul eens een lijstje in met je getallen: cholesterol, BMI, bloeddruk. Ken je ze niet? Ga ze achterhalen. Heb je stress, beweeg je voldoende, wat eet je in het weekend? Wil je minder pillen, maar toch hart- en vaatziekten voorkomen? Bewustwording leidt zo tot inzicht (de bekende ‘spiegel’) en geeft de arts, naast testuitslagen, een basis om een behandeling op maat te maken. De patiënt gaat aan de slag en de arts helpt daarbij.

Preventie waarmaken gaat verder dan medical infotainment, het is engagement op een manier die de patiënt in gang zet. De emancipatie in de cardiologie, die Janneke met passie nastreeft, wordt gecombineerd met een flinke dosis empowerment: ‘Kom op, je kunt het!’ Vrouwen met hartkwalen hoeven helemaal niet bij de pakken neer te gaan zitten, is haar boodschap. Het is belangrijk de juiste tools aan te reiken, waarmee het daadwerkelijk mogelijk wordt om de regie op te pakken en je gedrag te veranderen..

Neem eens een kijkje in het vrouwenhart werkboek (made by Public Eyes), met ervaringsverhalen van vrouwen maar daarnaast vol praktische handvatten om te werken aan de hartgezondheid.

Caroline de Jongh
Marketing your message!
Public Eyes Healthcare Communications
caroline@publiceyes.nl

Meer uit deze categorie

Wie is die patiënt?
Algemeen
146 views
146 views

Wie is die patiënt?

Hans Slobbe - april 16, 2019
Cannes Lions Health 2019 coming up!
Algemeen
446 views
446 views

Cannes Lions Health 2019 coming up!

Caroline de Jongh - april 4, 2019
Sta je dan in je standje…
Algemeen
127 views
127 views

Sta je dan in je standje…

Miletson de Freitas - april 4, 2019