0 Shares 391 Views

De X-factor van storytelling

Steeds meer bedrijven in de gezondheidszorg omarmen het Value Based Health Care (VBHC) gedachtegoed. Het is gericht op het maximaliseren van de waarde van zorg voor de patiënt en het reduceren van de zorgkosten. Er zijn in Nederland al een vele prachtige projecten gerealiseerd. Hoeveel van deze projecten kun je zelf benoemen of beschrijven? Hoeveel ervan blijft je bij? In ieder geval niet meteen de tabellen en de cijfers. Wat wel? Cases die tot de verbeelding spreken met overtuigende argumenten en beloftes, die je raken. Emotie first, ratio second.

Al aan de slag met storytelling? Een corporate story geeft heel duidelijk in toegankelijke taal weer waarom een organisatie een bepaalde visie of overtuiging heeft. Het is heel makkelijk om ruis op de lijn te krijgen als managementtaal wordt gebruikt en begrippen zoals doelstellingen, cultuur, brand, strategie, visie en prioriteiten door elkaar heen gaan lopen. De personal touch maakt het verschil. Dan wordt de story de bron van waaruit alle verhalen over de organisatie voortvloeien. Daarnaast blijft een story je nog beter bij als je een X-factor toevoegt, waardoor de identiteit en de richting van het bedrijf samenkomen.

De X-factor is net de twist die maakt dat je wordt geraakt. Bijvoorbeeld de Chesterfield studentenbank waarop specialisten hun ervaringen met een zorgpad of behandelaanpak delen. Of een bijzonder campagnebeeld van artsen die zich in een Rembrandt look-alike schilderij laten fotograferen om zo het verhaal over een erfelijke aandoening te vertellen. Storytelling kun je inzetten voor interne doeleinden, als afstemming. Maar ook voor externe doeleinden is het een krachtige tool. Een goede story of narrative kan stakeholders overtuigen om een ​​beslissing te nemen ten gunste van een project of organisatie. Het stelt iedereen in staat om consistent en effectief je eigen verhaal te vertellen.

Ook aan de slag met storytelling? Kijk ook eens naar inspirerende voorbeelden zoals Starbucks, Nike of Coolblue. En vergeet die X-factor niet…

Yvonne Massar
Marketing your message!
Public Eyes Healthcare Communications
yvonne@publiceyes.nl

Meer uit deze categorie

De ondeugende cliënt
Column
144 views
144 views

De ondeugende cliënt

Marloes Meddens-Bakker - september 6, 2019
Ik zie je…
Column
239 views
239 views

Ik zie je…

Hans Slobbe - augustus 30, 2019